Kategori: mine design

Vindauga Baby

Temaet fra mit Vindauga-tæppe blev ved med at køre rundt i mit hovede efter at jeg strikkede det første tæppe, og det krævede simpelthen at blive strikket i nogle flere varianter! Da designprincippet i Vindauga stødte sammen med mine forsøg med at farve 2-dimensionelle gradienter (eller matricer) endte det med Vindauga babytæppet, som jeg nu […]

Læs mere

Picotkanten på Vindauga Baby

Jeg er blevet færdig med mit Vindauga babytæppe, og det blev lige præcis som jeg havde forestillet mig. For at bryde det grafiske lidt, og gøre tæppet mere babyagtigt, bestemte jeg, at det skulle have en lille picotkant i stedet for en almindelig afslagning. Problemet var bare at finde en picotkant, som passede til retstrikning. […]

Læs mere

Afslutninger, og nye begyndelser

Jeg er blevet færdig med en del projekter, og har sat endnu flere nye i søen. Måske er det forårets energi? Påsken gik med at læse til eksamen, og selv om det da på et teoretisk plan er fascinerende at man kan beskrive bestande af dyr og planter matematisk (det er populationsøkologi), så vil jeg […]

Læs mere

Bilskirner mønster

Det er snart længe siden at jeg designede en simpel, farvestrikket hat, Bilskirner, til børn og voksne. Nu har den fået følgeskab af et par børnevanter og et par fingerløse vanter til voksne, og mønsteret er oppe i webshoppen. Vanterne passer et barn på ca. 3-4 år, og de er strikket med en simpel tommelfinger. […]

Læs mere

Vindauga tæppe

Mit store tæppe strikket af test-nøgler er færdigt – jeg er så tilfreds med resultatet!! Her er hele tæppet. Og man kan selvfølgelig ikke se hvor stort det er, men det er ca 96 x 150 cm.   Og her set lidt tættere på. Jeg tog masser af billeder af mit mesterværk (som jeg sidder […]

Læs mere

Venstrehåndet midlertidig opslagning

Mit tæppe strikket af små testnøgler skrider fint fremad! Hvert rektangel begynder med en midlertidig opslagning. Så strikker jeg indtil rektanglen opfylder det gyldne forhold – her 32 masker i bredden og 19 retriller i højden. Jeg har brugt alle mine forskellige testnøgler til rektanglerne. Bagefter har jeg strikket hvide kanter på og samlet hele […]

Læs mere

Bilskirner, the Final Prototypes

I’ve finally completed my prototypes for a child and adult version of the hat that I’ve decided to call Bilskirner. The design changed a bit since the first prototype… My family was not impressed with the rib edge on the first prototype, so my hands were tied. I had to make a garter edge in […]

Læs mere

Where the Small Skeins Go

Whenever I test a new dyestuff, or change conditions with a known one, I use 10 g test skeins of thin supersoft wool. I always knew that they needed to become some huge knitting project all together to show off the deliciousness of the colors to their best, and now the time has come! Checking […]

Læs mere

Bilskirner Hat Prototype

I dyed this gradient a while ago, using madder and tansy, and the plan was initially a Bohus-style hat. But the yarn kept talking to me, and it said that it wanted something with much cleaner lines… So I knit a hat with a very simple pattern of squares on a white background. Simple geometric, […]

Læs mere

Nine Daughters Socks, Done!

It’s always a good feeling to finish a knitting project, but I feel especially good about this pair of socks because they are a prototype for a pattern, and they turned out just the way I had imagined. The only problem is that I got a little carried away when I was knitting the legs, […]

Læs mere