Lysægte lilla 2 (The Quest for Light-Fast Purple, Part Two)

Lysægte lilla er en svær farve at få for naturfarveren. For lidt tid siden skrev jeg om dette mægtige problem, som har stået på siden antikken. Da mine lommepenge ikke rækker til tyrisk lilla (den, der er udvundet fra snegle), så besluttede jeg mig for at lave en serie af røde farver med krap og cochenille, og så overfarve dem med indigo.

Jeg brugte 10-g testnøgler af mit garn Fenris (540 m pr. 100 g) og farvede 9 nøgler med krap og 9 nøgler med cochenille. For begge farvestofferne startede jeg med et farvebad med fuld styrke til 30 g uld (30 g krap, 3 g cochenille) og farvede 3 nøgler i det. Derefter 3 nøgler i 2. badet og 3 nøgler i 3. badet.

Bagefter overfarvede jeg med indigo i 3 styrker: lys, mellem og mørk. Jeg kom 3 forskellige rødfarvninger (fra de 3 farvebade) i hver indigofarvning, og på den måde får jeg altså en matrix hvor rødfarvningen varierer i den ene retning og blåfarvningen i den anden. Eller sagt på en anden måde: 9 forskellige lilla nuancer ud af 2 farvebade.

A while ago, I wrote about the millennia-long quest for purple, a serious business in antiquity. Since my pocket money won’t afford me any quantity of murex purple, I decided to do a series of reds from madder and cochineal and overdye them with indigo blue.

I used 10 g test skeins of my Fenris yarn (450 m per 100 g), and made 9 test skeins for madder and 9 for cochineal. I made dye baths at the regular full strength for 30 of wool (so 30 g of madder, 3 g of cochineal) and dyed 3 skeins in those. Then 3 skeins in the second bath and 3 skeins in the third.

Then, I overdyed with 3 strengths of indigo: light, medium, and dark. I put skeins of the 3 different reds (from the 3 baths) into each round of indigo dyeing, and that gives me a color matrix where the intensity of red varies along one direction and the intensity of blue along the other. In other words, 9 different shades of purple from 2 dyes.

Og resultaterne / The results:

krap_indigo

Disse nøgler er farvet med krap og indigo. Af en eller anden grund er indigo-overfarvningen ret ujævn. Nogle af farverne er lidt underlige efter min smag, f.eks. nøglet i øverste højre hjørne som er den svageste farvning af både krap og indigo. Men sammen er de ganske lækre.

These skeins are dyed with madder and indigo. For some reason, the indigo overdye is quite uneven. Some of the colors are a bit odd to my taste, like the top right skein, which is the weakest madder and indigo dyeing. But all together, I think they look quite good.

cochenille_indigo

Dette er nøglerne, der er farvet med cochenille og indigo. Her fik jeg virkelig fat i de lilla farver, jeg havde drømt om. F.eks. det midterste nøgle foran, som er stærk cochenille med mellem indigo. De her farver kommer jeg helt sikkert til at lave igen, for ud over at være lækre, så forventer jeg at lysægtheden er meget god.

These skeins are dyed with cochineal and indigo. And these are the purple colors I was dreaming of! For example the middle front skein, which is strong cochineal overdyed with medium indigo. I will clearly work with these colors again, because they are not only delicious, but I also expect them to have a very good light fastness.

3 kommentarer til “Lysægte lilla 2 (The Quest for Light-Fast Purple, Part Two)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *