Krap

"Kraps dagbog går helt tilbage til de tidligste nedskrevne sider i historien"

Brian Murphy i "The Root of Wild Madder"

Krap er nok et af de ældste farvestoffer, som fortsat er i brug. Antikkens civilisationer omkring Middelhavet havde en livlig handel med krap (og andre farvestoffer) så tidligt som det 12. århundrede før vores tidsregning.

I Tutankamons grav blev der fundet et krap-farvet bælte, og det er med sin datering til 1350 f.Kr.et af de ældste kendte tekstiler, der er farvet med krap. Et endnu ældre fund, også fra Ægypten, er et krapfarvet pilekogger dateret til omkring 2000 f.Kr.

FARVE

Det vigtigste farvestof i kraproden (et ud af 20) er alizarin (eller 1,2-dihydroxy-anthraquinon), som er et virkelig godt farvestof. Det er en af de mest lysægte naturfarver, der findes, og det har også en god vaskefasthed når det er brugt sammen med aluminium (som man jo altid tilsætter i form af alun).

Alizarin, det farvestof der er mest af i krap. Alizarin, the most abundant dye compound in madder.
Alizarin, det farvestof der er mest af i krap.

Purpurin, det farvestof der er næstmest af i krap. Purpurin, the second-most abundant dye compound in madder.
Purpurin, det farvestof der er næstmest af i krap.

Det første farvebad giver en stærk rød på alun-bejdset uld (nederste nøgle i billedet nedenfor) mens de næste bade giver en serie af lysere og lysere koralfarvede nuancer.

FARVEMETODE

Mange kilder angiver, at den røde farve fra krap skulle udvikle sig bedre med kalk til stede end uden. Min afprøvning viser dog, at det modsatte er tilfældet - se eksperimenter her. Derfor anbefaler jeg, at al krapfarvning sker i regnvand.

Krappen lægges i blød natten over, og næste dag tilsættes bejdset og våd fiber til farvebadet, der varmes op. Ifølge de fleste kilder må krap-farvebadet ikke blive varmere end ca. 65 grader.

KILDER & LINKS

"Handbook of Natural Colorants", se et uddrag her, som indeholder kapitel 1.

En hel afhandling om  krap.

RSS Indlæg om krap

  • GLIMT af FARVEHAVEN i JULI 27. juli 2018
    Højsommeren er normalt højsæson både for vilde farveplanter og de kultiverede i farvehaven. I år har den lange, varme tørke været en udfordring for mange planter. I begyndelsen af juni flyttede vi ind i vores store, nyindkøbte hus. Her bliver både plads til mit farveværksted (og til resten af familien), men det bedste er næsten […]
  • KRAP på HØR 10. maj 2018
    Sommervejr fremmer ikke ligefrem lysten til at strikke af uld, så jeg har kastet mig over farvning af Midsommer, et tyndt, 3-trådet hørgarn. Tidligere har jeg næsten kun farvet uld, men der skal andre metoder i brug når man farver plantefibre. Tekstiler af hør har været brugt langt tilbage i oldtiden, og det ældste danske […]
  • KANT med OMBUK 3. februar 2018
    Det er detaljerne der afgør, om strik ser “hjemmelavet” eller “håndlavet” ud. Her viser jeg hvordan jeg gør en kant med ombuk færdig på en smart og usynlig måde. ~ For nogen tid siden viste jeg billeder af denne stribede pigekjole (mønsteret er stadig ikke færdigt, men det skal nok komme!): Men jeg er også […]
  • KRAP & KALK 27. december 2017
    Mange kilder er enige om, at man skal tilsætte kalk for at få gode, røde farver fra krap. Det har jeg aldrig kunnet få til at passe, så der måtte eksperimenteres. ~ Sidste sommer brugte jeg på en masse testfarvninger, og et af temaerne var kalks indvirkning på den røde farve fra krap. Tidligere på […]
  • KRAPS FAMILIE 10. december 2017
    Krap har mange slægtninge, som også indeholder gode, røde farvestoffer. Det er planter, som er hjemmehørende i Danmark, og har været brugt langt tilbage i historien. ~ Året lakker faktisk allerede mod enden, og jeg vil prøve at samle lidt op på de mange eksperimenter, jeg har lavet. Denne sommer ledte jeg efter så mange […]
  • LET STRIKKETØJ 20. november 2017
    I sidste uge var jeg på Kunsthåndværkerdag på Museum Silkeborg. Tak til alle som kiggede forbi, hvor var det spændende at tale med så mange mennesker. ~ Der var virkelig mange, som kiggede forbi min bod. Mange drev forbi på runden i salen, og mange blev også hængende og snakkede. To ting gik igen i […]
  • TRICKS til STRIBESTRIKNING 13. september 2017
    Det er frygteligt vanedannende at strikke striber. Her viser jeg en simpel teknik, der gør overgangen til næste stribe pænere, når man strikker rundt. ~ Jeg er i gang med at designe en lille pigekjole med multifarvede striber. Den har en vendt picotkant og er strikket oppefra og ned. Den første prøve er strikket i […]
  • BRISINGAMEN 26. august 2017
    Jeg har nusset med designet til denne hue i lang tid. Har strikket 3 af dem, og haft en lille hær af teststrikkere til at gennemgå mønsteret. Nu er jeg endelig klar til at udgive det! Brisingamen er en foret hue, med et design, som kom til verden ved at mange små brikker faldt på […]
  • GRØNNE VARIATIONER 11. juli 2017
    Noget af det bedste ved naturfarvning er, at man kan blive ved med at overfarve, til man får den farve man vil have. ~ Jeg har længe haft nogle lidt mislykkede grønne nøgler Norne liggende, og jeg gravede dem for nyligt frem for at overfarve dem og få så mange forskellige grønne som muligt. Jeg […]
  • RØD KRAP 28. maj 2017
    Krap er en af de allerældste farver, og er beskrevet i stort set alle bøger om naturfarvning. Men alle bøgerne giver forskellige metoder til at opnå den eftertragtede, mættede kraprøde farve. Der er kun en ting at gøre – eksperimentere! Krap var faktisk en af de første naturfarver, jeg prøvede kræfter med, for nu mange […]