EFFEKTGARN

Jeg er blevet glad for at farve effektgarn med naturlige farvestoffer, og har stykket nogle forskellige metoder sammen, som kan give mange forskellige effekter. Efterhånden har jeg også prøvet mange forskellige farvestoffer, som man normalt bruger til at lave ensfarvet garn, og de giver rigtig fine resultater.

Overordnet bruger jeg to metoder til at lave effekter: farvning i glas og dampning.

Farvning i glas er så simpelt som det lyder. Den ene mulighed er at bruge et glas der er stort nok til garnnøglet. Jeg pakker det fast ned i glasset, omgivet af friske eller tørrede stumper af farvestoffer. Herunder er der nogle friske grønne blade, som jeg siden dengang jeg tog billedet simpelthen ikke kan huske hvad er, men her kan man bruge alt hvad der er kendt som farveplanter, for eksempel rejnfan, røllike, lyng, birk, vild kørvel, gulerod… Det er også muligt at bruge blåtræ eller krap, eller andre tørrede farvestoffer. Jeg er nået frem til at den bedste måde er at pakke garn og farvestoffer helt tæt sammen, så mase en håndfuld grus ned over. Først prøvede jeg med sten, men det var svært at finde nok i gode størrelser, så her er gruset i al beskedenhed genialt.

Når glasset er pakket fylder jeg vand på, kun så det lige dækker op til gruset, og sætter det kolde glas i et koldt vandbad i stor gryde uden låg på glasset, det er vigtigt!!! Derefter sætter jeg grydelåget på og varmer det hele godt. Her kan man lave mange glas med helt forskellige farver i samme gryde.

En anden mulighed med glassene er at komme dele af samme garnnøgle ned i forskellige glas med forskellige farvestoffer, så man får forskellige farver på forskellige dele af garnnøglet.

Farvning i glas giver relativt blide farveovergange, som er blidere jo mere plads der er i glasset. Hvis man pakker garn og farvestof meget fast sammen bliver der større variation i farvningen. Jeg har også lagt mærke til at stumper af kraprod kan give flotte skarpe speckles i glasmetoden når glasset er tæt pakket.

Dette 50-grams nøgle Bestla silkemerino er farvet i et glas med 5 g krap og 30 g friske birkeblade, og de har både skarpe og bløde farveovergange fra kraproden:

Dette nøgle er også farvet i et glas, her har jeg brugt 5 g blåtræ og 10 g tørrede valnøddeblade:

Min anden hovedmetode er dampning. Den metode har jeg beskrevet i detalje her, hvor jeg bruger et ekstrakt af indisk krap. Efterfølgende er jeg holdt op med at pakke nøglerne ind i film, jeg lægger dem direkte i min dim sum kurv eller i indsatsen på min farve-saftkoger (et genialt redskab til dampning, som fås billigt i de fleste genbrugsforretninger) og drysser med farveekstrakt.

Dampning med farveekstrakter kan give helt skarpe farveklatter (speckles), og jeg har fået gode resultater med ekstrakter af indisk krap, lac og løgskal.

På dette nøgle er den gule baggrund lavet ved farvning med valnøddeblade i glas, og de pink speckles er lac der er dampet på. Jeg har brugt 0,5 g lac på 50 g garn:

På dette nøgle er der dampet lac og catechu på, 1 g af hver – sidstnævnte gav en masse krymmel der skulle vaskes ud af nøglet, men det kunne godt lade sig gøre og blev flot efter den grundige vask:

Alle nøglerne ovenfor er bejdset med alun før farvning.

De to simple metoder – dampning med ekstrakter og farvning i glas – kan hver for sig eller brugt begge to på et nøgle give virkelig flotte resultater, synes jeg!

Sidste efterår holdt jeg et 3-dages kursus hvor jeg både gennemgik al teori bag indigofarvning, bejdsning og farvning, og deltagerne også nåede at arbejde individuelt med deres foretrukne farver. Der er ikke indigo på nøglerne ovenover, men på kurset brugte vi det både til at lave blå toner på hele nøgler, som så kunne farves over med andre farvestoffer, og til at lave blå farve på små dele af nøglerne. Og faktisk kan man nå virkelig dybt ned i farvningens teoretiske baggrund mens der arbejdes individuelt.

Her er billeder af deltagernes resultater, og som man kan se blev resultaterne virkelig forskellige (og ja, nogle faldt for fristelsen til at farve silkemohair med cochenille, det er ikke noget effektgarn, men hvem i alverden kan dog modstå den kombination)

Næste gang jeg holder 3-dages kursus i effektgarn er 26.-28. april 2023 på Skolen for kreativ fritid i Viborg – kursusdagene er en del af sommerskolen, hvor man ved tilmelding har adgang til at deltage i lige så mange kurser man ønsker i løbet af sommerskolen. Tilmelding åbner omkring 1. marts – se skolens hjemmeside her.

Falder man over dette indlæg efter de datoer, så kan man tjekke under kurser for at se de aktuelle kurser.

FRA WEBSHOPPEN

Lac
Tagget , , , , , , , , , , , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *