Her skal det handle om et ganske simpelt farvespørgsmål, men et der har irriteret mig et stykke tid. Skal cochenille sættes i blød dagen før eller ej? Selv har jeg aldrig gjort det, men bare fulgt opskriften fra Esther Nielsens “Farvning med planter” fra 1972. Den brugte jeg som grundbog da jeg lærte at farve, […]
Værdien af pH er afgørende vigtig i nogle farveprocesser, og man har altid brugt de ressourcer, der var ved hånden til at styre pH. De lettest tilgængelige baser tilbage i tid – og her taler vi virkelig om nogle ressourcer, mennesker har haft adgang til lige så længe som der nærmest har været mennesker – […]
Jeg har længe lidt af speckles-misundelse. I de seneste år er speckles overalt, de håndfarvede garner med små pletter af farve, så der bare bliver en enkelt maske eller to når man strikker det op. Første gang jeg så speckles, syntes jeg de var grimme. Det var nok i 2006 eller 7, i USA, hvor […]
Der er nogle spørgsmål i plantefarvning, som bliver ved med at dukke op. En hel del af disse spørgsmål handler om bejdsning. Især koldbejdsning spørger folk tit om. Kan man det, og kan man bare bruge almindelig alun til det? Det korte svar er ja, men jeg har lavet lidt nye eksperimenter med koldbejdsning for […]
Lac er et insektfarvestof, som har været kendt siden antikken. Før cochenillen blev almindelig i Europa i løbet af 1540’erne var pink farver fra insekter ekstremt ekslusive. Deres kostbarhed ligger nok udenfor en nutidig forestillingsevne. Den simple grund til cochenillens relativt lave pris er, at cochenille er en kultiveret art. Den er domesticeret på linie […]
Nu skal man jo altid passe på med at påstå, at man har opdaget noget nyt. Og det har jeg nok heller ikke, men jeg er lidt tilfældigt nået frem til noget om indigo-farvning der var nyt for mig, og som ikke er nævnt i en eneste af de bøger, jeg har læst om farvning […]
Indisk krap er i familie med vores almindelige, europæiske krap, og de to har nok lige lange historier som farveplanter. Alle plantefarvere kender kraprod. Krap (Rubia tinctorum) er en af standardfarverne indenfor den naturlige palet – det eneste gode bud på en (næsten) rød farve, og en utroligt lysægte farve. Hvis man altså kun tænker […]
Der findes en håndfuld planter, som bør være i enhver farvehave, og vajd er en af dem, synes jeg. Planten er jo en af de gamle kulturplanter til farvning, og har været dyrket i Danmark i mere end 2000 år. Selv om man ikke kan udvinde lige så meget indigo af den som af japansk […]
Catechu er mit nye vidundermiddel. Det enorme garvesyre-indhold gør ekstraktet brugbart til både bejdsning og farvning af hør og farvning af uld. Catechu er et ekstrakt fra akacietræet som nærmest har lige så mange anvendelser, som det har navne: cutch, kath, seesiat, kasu, cacho, terra japonica…. farvestoffet ser dog ikke ud til at have et […]
Blade fra japansk indigo og vajd kan bruges i en lynhurtig blåfarvning uden tilsætning af andre stoffer. Bladene skal være helt friske, og der skal arbejdes hurtigt og på is! I den forgangne sommers løb har jeg eksperimenteret med isfarvning, som er en almindelig kendt metode til farvning med japansk indigo. Metoden er, i modsætning […]