Krap

"Kraps dagbog går helt tilbage til de tidligste nedskrevne sider i historien"

Brian Murphy i "The Root of Wild Madder"

Krap er nok et af de ældste farvestoffer, som fortsat er i brug. Antikkens civilisationer omkring Middelhavet havde en livlig handel med krap (og andre farvestoffer) så tidligt som det 12. århundrede før vores tidsregning.

I Tutankamons grav blev der fundet et krap-farvet bælte, og det er med sin datering til 1350 f.Kr.et af de ældste kendte tekstiler, der er farvet med krap. Et endnu ældre fund, også fra Ægypten, er et krapfarvet pilekogger dateret til omkring 2000 f.Kr.

FARVE

Det vigtigste farvestof i kraproden (et ud af 20) er alizarin (eller 1,2-dihydroxy-anthraquinon), som er et virkelig godt farvestof. Det er en af de mest lysægte naturfarver, der findes, og det har også en god vaskefasthed når det er brugt sammen med aluminium (som man jo altid tilsætter i form af alun).

Alizarin, det farvestof der er mest af i krap. Alizarin, the most abundant dye compound in madder.
Alizarin, det farvestof der er mest af i krap.

Purpurin, det farvestof der er næstmest af i krap. Purpurin, the second-most abundant dye compound in madder.
Purpurin, det farvestof der er næstmest af i krap.

Det første farvebad giver en stærk rød på alun-bejdset uld (nederste nøgle i billedet nedenfor) mens de næste bade giver en serie af lysere og lysere koralfarvede nuancer.

FARVEMETODE

Mange kilder angiver, at den røde farve fra krap skulle udvikle sig bedre med kalk til stede end uden. Min afprøvning viser dog, at det modsatte er tilfældet - se eksperimenter her. Derfor anbefaler jeg, at al krapfarvning sker i regnvand.

Krappen lægges i blød natten over, og næste dag tilsættes bejdset og våd fiber til farvebadet, der varmes op. Ifølge de fleste kilder må krap-farvebadet ikke blive varmere end ca. 65 grader.

KILDER & LINKS

"Handbook of Natural Colorants", se et uddrag her, som indeholder kapitel 1.

En hel afhandling om  krap.

RSS Indlæg om krap

  • EFFEKTGARN 23. februar 2023
    Jeg er blevet glad for at farve effektgarn med naturlige farvestoffer, og har stykket nogle forskellige metoder sammen, som kan give mange forskellige effekter. Efterhånden har jeg også prøvet mange forskellige farvestoffer, som man normalt bruger til at lave ensfarvet garn, og de giver rigtig fine resultater. Overordnet bruger jeg to metoder til at lave […]
  • NYE EKSPERIMENTER MED BEJDSNING AF ULD 21. september 2021
    Der er nogle spørgsmål i plantefarvning, som bliver ved med at dukke op. En hel del af disse spørgsmål handler om bejdsning. Især koldbejdsning spørger folk tit om. Kan man det, og kan man bare bruge almindelig alun til det? Det korte svar er ja, men jeg har lavet lidt nye eksperimenter med koldbejdsning for […]
  • KOMMENDE KURSER FORÅR & SOMMER 2021 24. april 2021
    Endnu en gang har vi overlevet en lang nedlukning. Sidste år var det i forårsmånederne, så det var jo egentlig ikke så slemt at være “lukket inde” i min 2000 m2 farvehave. Men i år, hvor det har været hele vinteren, har det været noget monotont for mit vedkommende. Jeg er i hvert fald glad […]
  • PLANTEFARVNINGSKURSUS I SØNDERJYLLAND 28. maj 2020
    Lørdag d. 20 juni afholder Midgaards Have og Toftlund – Shropshire et en-dags kursus i plantefarvning. Kom helt tæt på fårene, som har leveret ulden Endelig må vi efter forårets nedlukning mødes igen i virkeligheden! Det første kursus på programmet er et en-dags kursus i plantefarvning hos Winnie Uldal Hansen, som avler Shropshire-får i Toftlund […]
  • INDISK KRAP 20. januar 2020
    Indisk krap er i familie med vores almindelige, europæiske krap, og de to har nok lige lange historier som farveplanter. Alle plantefarvere kender kraprod. Krap (Rubia tinctorum) er en af standardfarverne indenfor den naturlige palet – det eneste gode bud på en (næsten) rød farve, og en utroligt lysægte farve. Hvis man altså kun tænker […]
  • CATECHU 18. april 2019
    Catechu er mit nye vidundermiddel. Det enorme garvesyre-indhold gør ekstraktet brugbart til både bejdsning og farvning af hør og farvning af uld. Catechu er et ekstrakt fra akacietræet som nærmest har lige så mange anvendelser, som det har navne: cutch, kath, seesiat, kasu, cacho, terra japonica…. farvestoffet ser dog ikke ud til at have et […]
  • DEN CANARISKE COCHENILLE 2. januar 2019
    Cochenille er et fantastisk insekt, propfyldt som det er af rød farve. Sammen med krap, indigo og gule farver fra lokale planter lader cochenille naturfarveren komme hele vejen rundt om farvecirklen. Da de spanske conquistadorer ankom til det nuværende Mexico i 1519, var de på jagt efter guld og andre rigdomme. Guld, skulle det vise […]
  • GLIMT af FARVEHAVEN i JULI 27. juli 2018
    Højsommeren er normalt højsæson både for vilde farveplanter og de kultiverede i farvehaven. I år har den lange, varme tørke været en udfordring for mange planter. I begyndelsen af juni flyttede vi ind i vores store, nyindkøbte hus. Her bliver både plads til mit farveværksted (og til resten af familien), men det bedste er næsten […]
  • KRAP på HØR 10. maj 2018
    Sommervejr fremmer ikke ligefrem lysten til at strikke af uld, så jeg har kastet mig over farvning af Midsommer, et tyndt, 3-trådet hørgarn. Tidligere har jeg næsten kun farvet uld, men der skal andre metoder i brug når man farver plantefibre. Tekstiler af hør har været brugt langt tilbage i oldtiden, og det ældste danske […]
  • KANT med OMBUK 3. februar 2018
    Det er detaljerne der afgør, om strik ser “hjemmelavet” eller “håndlavet” ud. Her viser jeg hvordan jeg gør en kant med ombuk færdig på en smart og usynlig måde. ~ For nogen tid siden viste jeg billeder af denne stribede pigekjole (mønsteret er stadig ikke færdigt, men det skal nok komme!): Men jeg er også […]