Jeg har længe lidt af speckles-misundelse. I de seneste år er speckles overalt, de håndfarvede garner med små pletter af farve, så der bare bliver en enkelt maske eller to når man strikker det op. Første gang jeg så speckles, syntes jeg de var grimme. Det var nok i 2006 eller 7, i USA, hvor man kunne få nogle meget hidsigt farvede garner med speckles. Farverne var skrigende og meget mørke. Mange af de misundelsesvækkende speckled garner nu er lavet på meget lysere baggrund, og det er en helt anden æstetik.
Jeg har tidligere lavet lidt forsøg på speckles, som ikke lykkedes. Dengang forsøgte jeg mig med farvestoffer, jeg havde fældet ud med alun, men det virkede ikke helt som jeg havde forstillet mig. Nu har jeg lavet lidt forsøg med et nyt farvestof, jeg har fået hjem, ekstrakt af indisk krap.
Et ekstrakt er et renset farvestof, hvor man har fjernet plante- eller dyredelene. Ekstrakter er meget koncentrerede! Nogle farvestoffer, som indigo, katechu og lac finder man stort set altid som ekstrakter, mens andre, f.eks. krap, typisk findes som plantedele, der bare er tørret og findelt. Men de fleste farveemner kan laves om til ekstrakter. Ekstrakter er praktiske fordi de kun bruger lidt plads under opbevaring og forsendelse, men de kan altså også bruges på lidt andre måder end de hele planter.
I mit forsøg på speckles brugte jeg uldgarn, der var alunbejdset på forhånd. Garnet havde ligget i blød så det var gennemvådt, og vandet var derefter trykket godt ud. Jeg brugte en mængde krap-ekstrakt som var 2% af garnvægten. Det er en meget lille mængde: til mit lille testnøgle på 10 g afvejede jeg 0,2 g ekstrakt (på en speciel vægt jeg har til de små mængder). Jeg dryssede ekstraktet ud i tilfældige drys:
Pakkede så garnet ind i film og lagde det i min dim sum kurv. Det er en kinesisk kurv til dampning, som man sætter over en gryde med kogende vand. Andre dampningsmetoder vil sikkert også fint kunne bruges. Jeg dampede garnet i en timestid i dim sum-kurven:
Jeg pakkede det ud med det samme, hvis man lige er lidt hurtig og fiks på fingrene kan man godt undgå at brænde sig. Garnet havde taget stærkt og flot imod:
Da testnøglet var vasket og var helt tørt og vundet pænt op så det sådan her ud:
Krap-ekstraktet gav nogle efter min smag rigtig flotte effekter. Der er nogle helt ægte speckles, som kun er helt små, stærke farvepletter. Der er også større farveforløb, strikket med en passende pind vil jeg gætte på, at farven skifter indenfor et par masker. Teknikken er en jeg helt sikkert vil vende tilbage til! Man kan selvfølgelig bruge endnu mindre af krap-ekstraktet end jeg gjorde her, og så også lave effekter på samme garn med andre farver. Man kan også farve på en svag baggrund af en anden farve. Masser af muligheder!
Jeg lavede også et farvebad af krap-ekstraktet, bare for at se hvordan det fungerede. Jeg opløste ekstraktet i en smule vand varmt vand først. Da ekstraktet var opløst fyldte jeg efter med regnvand. Et godt udgangspunkt med ekstrakter generelt er at prøve 5% af garnvægten, og det var hvad jeg brugte på nøglet her:
En rigtig fin og mættet rød. Det er svært at fange på billeder, men den røde fra ekstraktet mangler helt det orange skær, som røde fra krap plejer at have. Ekstraktet giver en ren rød, og det kan sagtens vise sig at være værdifuldt. Det kan godt være svært at få en ren rød, uden orange skær, og den fik jeg her med ekstraktet. Her kan man se nøglet farvet med ekstrakt sammenlignet med et nøgle der er farvet med et par stærke efterbade af almindelig europæisk krap (Rubia tinctoria). Det ekstrakt-farvede nøgle er øverst i billedet:
Jeg ved ikke om ekstraktet af indisk krap generelt giver så rene røde farver, men det gjorde det altså i denne lille test. Den rene røde er et klart plus ved ekstraktet – og det er speckles også, synes jeg!
[…] anden hovedmetode er dampning. Den metode har jeg beskrevet i detalje her, hvor jeg bruger et ekstrakt af indisk krap. Efterfølgende er jeg holdt op med at pakke nøglerne ind i film, jeg lægger dem direkte i min […]